wtorek, 17 marca 2009

F#

W odmętach listy dyskusyjnej znalazłem całkiem ciekawą mutację FATE (a dokładniej Spirit of the Century):
F#: a very simple tabletop roleplaying game system. 
Autorem jest R. Hunter Gough, dostępna jest wersja F# 1.1

Godne polecenia - 13 stron reguł, sporo przykładów ich zastosowania oraz coś dla indiańskich Indian - karta postaci mieszcząca się na typowej wizytówce.
Jedyny minus - jest dostępna wyłącznie w języku zarozumiałych wyspiarzy.

Z grubsza:

Każda gra to 3 Aspekty "tematu gry"(tag lines). Coś w rodzaju:
“In the Grim Darkness of the Far Future, There is Only War!” 
"Zombie Survival Horror"
"Westerplatte '39. Minuta przed salwą z Schleswig-Holstein"

Każda postać to 6 Aspektów.
3 Aspekty "cytatów" (catch phrases):
"Nie cierpię węży"
"Hasta la vista, babe"
"To nie jest nóż, TO jest nóż" 

i 3 Aspekty "historii" (backgrounds):
"Włamywacz-gentleman"
"Najlepszy pilot w galaktyce"
"Emerytowany łowca androidów"

Do tego mamy 3 żetony (Punkty Losu) a turlamy 3kF.

Nowości:
- poziomy Aspektów - działają podobnie do znanych z FATE Umiejetności (Skills)
- uproszczenie zasad konfliktów - wystarczy teraz 1-2 rzuty do rozstrzygnięcia np. walki
- uproszczenie zasad dotyczących "bad boyów" - polecam ramkę "OMG HOW YOU HAVE COMBAT WITH NO HPS AND THAC0S??????"
- wyrzucenie opisowej drabiny na rzecz typowego rozpisania poziomów trudności (0 to łatwe a 6 to niemal niemożliwe do wykonania zadanie)- wiem, że wielu ludzi ma alergię na mechanikę opisową - F# wychodzi naprzeciw tym potrzebom.

6 komentarzy:

  1. Mechanika opisowa jest niezbyt cacy i małowiele służy i graczom i MG. To taki zabieg jak narracyjna mechanika White Wolfa, "my nie mamy cyferek". Tylko kropki.
    PS. Wywal Ciebie proszę to RPG Bloggerzy -dałem wszystko Magnesowi na Planetę - jest tam znacznie wiecej bloggerów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mechanika opisowa - jako dodatek - żeby człowiek wiedział czy postać mająca Broń palną na 3 to jest doświadczonym strzelcem czy li tylko niedzielnym snajperem - takie rozwiązanie mi pasuje.
    "Czyste" zastąpienie liczb określeniami sprowadza się do zapamiętania kolejności tak żeby sprawnie przerzucać "dobry" na równowartość "3" - ogólnie rzecz biorąc to mechanika opisowa jest jeszcze gorszą ściemą niż mhoczne kropki.

    PS. OK - wyrzucam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie no wiesz pamiętam drzewiej powstawały opisy Bohaterów
    typu "mój Bohater jest niezwykle szybki, inteligentny ale trochę i niezmiernie przystojny" zamiast SZ 5 IQ 3 PR 5.
    O to mi chodziło i w tym kontekście

    OdpowiedzUsuń
  4. Borejko
    Wrzucę linki na dwugłos w sprawie mechaniki opisowej - Zuhar kontra Narsilion.
    Ciężko coś dodać.

    http://aleja-fantasy.9g.pl/index.php?cmd=viewart&id=65

    http://aleja-fantasy.9g.pl/index.php?cmd=viewart&id=64

    OdpowiedzUsuń
  5. Yeah! Catch Phrases. Moje 3 ulubione to:

    "Suit up!"
    "Legen - wait for it - dary!"
    "Hi five!"

    Ci co oglądają "How I met your mother" wiedzą o co chodzi...

    OdpowiedzUsuń
  6. Boskie! Niech ktoś przełoży to na polski :)

    OdpowiedzUsuń