sobota, 28 grudnia 2013

Numenera na FATE (bestie)

Trzecia część będzie poświęcona bestiariuszowi świata Numenery


Kreatury w Numenerze
Każda kreatura, oprócz nazwy posiada własne charakterystyki.


Poziom - określa stopień trudności ataków i obrony oraz podstawową ilość HP
Opis - kilka zdań o wyglądzie, naturze, inteligencji i zwyczajach bestii.
Motywacja - mówi czego BN chce, nawet jeśli jest to “zostawcie mnie w spokoju”.
Środowisko - gdzie można natknąć się na kreaturę.
Zdrowie - czyli ilość HPków.
Zadawane obrażenia - zwykle kreatura zadaje obrażenia równe poziomowi, ale czasem może zadawać więcej lub mniej.
Pancerz - noszona zbroja lub naturalna ochrona.
Ruch - jak daleko kreatura może się poruszyć (w 3 zasięgach) i jak szybko ucieka. Większość potworów ma krótki ruch.
Modyfikacje - zmieniają wartość poziomu w niektórych sytuacjach - odzwierciedla to umiejętności i słabości kreatury.  
Walka - to wskazówki dotyczące stylu walki potwora (lubi zasadzki) jak i specjalne zdolności (odporności, zatrute ataki itp.).
Interakcja - określa możliwe interakcje z kreaturą “To jest zwierzę” albo “Chcą rozmawiać ale nie znoszą gróźb”.
Użycie - kilka sugestii dla MG jak wykorzystać kreaturę na sesji.
Łup - określa co można znaleźć przy martwym wrogu albo co można przehandlować z żywym.
Wymuszenie MG - w N-mechanice MG ma możliwość wymuszania (intrusion) - na dość podobnych zasadach jak w Fate.  


Kreatury na Fate
Przerzucenie kreaturki z N-podręcznika na F-zasady będzie dość proste. Opiszemy je tak samo jak postacie - za pomocą aspektów, umiejętności, sztuczek i ekwipunku.


Aspekty wyciągamy z Opisu (wybieramy najciekawsze elementy), Motywacji (same w sobie są świetnymi aspektami), Środowiska i Interakcji (o ile może da się wykorzystać). W niektórych przypadkach przypadkach Modyfikacji, Walki i Wymuszenia MG - sztuczki mogą okazać się lepszym rozwiązaniem niż aspekty. Maksymalnie 5 aspektów.


Umiejętności ograniczyłbym do jednej sztuki - Poziom. Wielkość tej umiejętności zostawiłbym dokładnie tak jak w N-podręczniku.
Poziom będzie stosowany do wszystkich rzutów przy udziale kreatury (podejmowane akcje, poziom aktywnego przeciwdziałania itd.) - oczywiście należy uwzględnić modyfikatory ze sztuczek. Jeśli stosujesz podczas swoich sesji modyfikatory broni - to można użyć wartości połowy Poziomu (zaokrąglając w górę).
Poziom określa także ile obrażeń trzeba zadać by wyeliminować kreaturę z konfliktu. To szybkie rozwiązanie. Okrutni MG mogą skorzystać z charakterystyki Zdrowia jako wskazówki i zwiększyć odpowiednio liczbę HPków. Trzeba jednak uważać - dużo HP oznacza długotrwałe “struganie” kreatury przez BG. Można zamiast tego dodać Konsekwencje silniejszym bestiom (Poziom 5 lub więcej).
Mam też pomysł, który mocno wpływa na ekonomię Punktów Losu, więc należy traktować go tylko jako opcję. Poziom określa liczbę dostępnych kreaturze Punktów Losu - ale po zwycięstwie tyle właśnie PLków dostaną gracze do podziału (o ile brali udział w scenie). Szybkie, proste i okrutne - bo nagle przeciwnik (czyli MG) nie jest związany pulą 1 PL/gracza na scenę.

Na sztuczki przekujemy Ruch i Modyfikacje a także niektóre inne pozycje z N-charakterystyk (Środowisko, Walkę, Interakcję i Wymuszenia MG). Sztuczki można zapisać w dużo bardziej minimalistycznej formie niż w przypadku bohaterów graczy.
Zwykle sztuczki służą do podpakowania właściciela, ale niektóre ze sztuczek kreatury mogą dawać bonusy przeciwnikowi - to ma pokazywać słabe strony potwora.
Dla oszczędzenia miejsca na karcie nie warto zapisywać “domyślnego” krótkiego ruchu.

Ekwipunek to Łup ale także Obrażenia i Pancerz (o ile stosujesz modyfikatory do tych kategorii a nie korzystasz z metody “opisowej”).



Przykłady - popularne kreatury prosto z bestiariusza.


Broken Hound

Aspekty
*Ptasia czaszka i ciało psa
*Wygłodniałe, okrutne zwierzę
*Podróżuje w dużych watahach
Poziom 2
Sztuczki
  • Węch (+2 przy wykrywaniu ofiary)
  • Paskudne ugryzienie (przy imponującym sukcesie w ataku ofiara dostaje aspekt Infekcja)
Ekwipunek
Obrażenia +2 (o ile stosujesz modyfikatory - w przeciwnym wypadku można pominąć)



Margr
Czyli taki zwierzoczłek chaosu tylko teknofantazy.

Aspekty
*Prymitywny abczłowiek z kozimi genami
*Niszczy i zabija dla przyjemności
*Żyje w plemieniu nomadów
*Gnijące trofea wojenne
Poziom 2
Sztuczki
  • Cwany (+2 przeciwko trikom i kłamstwom)
  • Zwinny (+2 przy bieganiu, skakaniu, wspinaczce itp.)
Ekwipunek
Obrażenia +2 (o ile stosujesz modyfikatory - w przeciwnym wypadku można pominąć)
Pancerz +1
Łup - 4d6 monet 1d6 cypherów lub ciekawostek.

2 komentarze:

  1. Ciekawe stwory. Podoba mi się ta zasada opcjonalna, z PL dla każdego stwora i ich podziałem między Graczy po pokonaniu danego przeciwnika. Zdaje się w Legends of Anglerre, każdy stwór ma swoje PL. Tam też MG chyba nie jest związany zasadą 1 PL na Gracza. Wataha się pisze tak jak ja napisałem, ew. popraw bo jest przez ch.

    OdpowiedzUsuń