poniedziałek, 6 maja 2013

FATE CORE - wrażenia. Część 11


Czas opisać ostatni rozdział podręcznika.

Definicja ekstra
[Nie mam pojęcia jak to pojęcie dobrze i chwytliwie przetłumaczyć więc póki co będę pisał o ekstra]
Ekstra to cześć postaci albo coś kontrolowanego przez postać - coś co zasługuje specjalne traktowanie przez reguły gry. Kilka przykładów:
  • magia,
  • nadprzyrodzone moce,
  • ważny ekwipunek,
  • pojazdy,
  • bazy wypadowe,
  • organizacje albo lokacje, na które postać ma duży wpływ.

Ciekawostka dla MG - Wasi pupile też mogą mieć ekstrasowe zabawki.

Brązowa reguła (fraktale)
Wszystko w grze można traktować jak postać. Wszystko może mieć swoje Aspekty, umiejętności, sztuczki, tory presji czy nawet konsekwencje. Brzmi dziwnie?
No to weźmy dla przykładu burzę która nawiedza okolicę. Jeśli nie jest ważna - to robi za scenografię. Postacie w deszczu i przy świetle błyskawic przedzierają się przez góry. Ale jeśli jest ważna to może mieć swoją charakterystykę. Powiedzmy, że wróg drużyny przyzwał ją w magiczny sposób aby uniemożliwić im dalszą podróż. Dajmy burzy jakieś Aspekty (“Stworzona przez złą magię”, “Strefa ciemności”), może potrzebna będzie jakaś umiejętność aby odzwierciedlić siłę wiatru, z którą będą zmagać się postacie (albo celność piorunów). Można dodać jakieś wredne sztuczki (np. Ciemność, która zapewni +2 do trudności rzutów na spostrzegawczość, orientację w terenie itp.). Jeśli w drużynie jest mag, który może odegnać lub rozproszyć burzę, to można dołożyć tor presji i umiejętność odpowiadającą za odporność na kontrzaklęcia.

Tworzenie ekstra
Tworzenie ekstrasów powinno mieć miejsce podczas procesu tworzenia świata a najpóźniej podczas tworzenia postaci. Co należy ustalić:
  • jakie ekstra będą pasować do świata?
  • co ekstra ma robić i jakiego elementu mechaniki postaci użyć by to odzwierciedlić?
  • jakie są koszty i jakich wymaga zezwoleń?

Pierwsze pytanie jest proste - nie ma jak fantasy z magią i magicznym mieczem lub sci-fi ze spaceshipami i ogniem z blasterów. W tym miejscu gracze i MG ustalą czy Elfi Zabójca Mrocznych Magów może mieć cyberrękę (czemu nie - ale musi ona mieć magiczny charakter - np. magicznie przeszczepiona łapa demona).

Drugie pytanie wymaga więcej wysiłku. Poniżej wskazówki:
  • jeśli ekstra ma mieć wpływ na fabułę gry użyj Aspektów,
  • jeśli ekstra umożliwia robienie czegoś, czego nie uwzględnia używana lista umiejętności dodaj nową umiejętność i ustal akcje jakie można za jej pomocą dokonać,
  • jeśli ekstra czyni jakąś umiejętność bardziej potężną lub przydatną użyj sztuczki,
  • jeśli ekstra może zostać uszkodzone w jakiś sposób użyj torów presji i konsekwencji

Zezwolenia i koszty pozwalają “zbalansować” potęgę danego ekstra. Zezwolenie - to jakieś fabularne usprawiedliwienie faktu posiadania ekstra. Czasem wystarczy dobra nazwa, zwykle wymagany jest jakiś Aspekt postaci związany z ekstra. Z księgi czarów może korzystać tylko ktoś biegły w magii. Miecz Czystości może znajdować się tylko w rękach Rycerza Zakonnego. A frachtowiec z silnikami nadprzestrzennymi może przysługiwać Gwiezdnemu Kupcowi. Restrykcje mogą być znacznie surowsze (przecież nie każdy może być kapitanem Czarnej Perły).
Koszt określa ile miejsca na karcie postaci zajmie nie sama postać a jej ekstrasy. Im poteżniejsze zabawki tym więcej “czasu antenowego” z sesji mogą ukraść postaci - ma to bezpośrednie przełożenie na dostępne przy tworzeniu “sloty”. Chcesz grać magiem a w danym “świecie” za władanie magią odpowiada specjalna umiejętność - trudno, zajmie ona miejsce innej, potrzebnej umiejętności na karcie.
MG zawsze może dołożyć kilka “slotów” na ekstra podczas tworzenia postaci (zalecane przy światach hi-fantasy gdzie bez artefaktu ani rusz albo przy cyberpunku gdzie wypada mieć chociaż cybernogę).


6 komentarzy:

  1. Dosyć elastyczne i wygodne narzędzie, mam pytanie z tym związane czy można za jakiś czas liczyć na szersze opisanie zasad magii w Fate, ew. gdzie takowe zasady magii znaleźć? Mam sporo z Fate 2.0, ale może istnieje coś do 3.0 z uwzględnieniem światów Fantasy? Araven.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dreden Files ma dużo zasad. W FC ma być coś takiego jak Toolkit gdzie będą zasady dla magów. Gdzieś w darmowych materiałach jest szkic uniwersalnego sytemu czarowania.
    Dresden Files ma wyjść także w lekkiej i przystępnej wersji Accelerated (FAE).

    OdpowiedzUsuń
  3. Zainteresował mnie szczególnie szkic uniwersalnego systemu czarowania z darmowych materiałów, muszę poszperać. Właśnie staram się stworzyć w miarę spójny system magii, tak by był prosty i szybki w użyciu. Szukam kolejnych pomysłów z tym związanych. (Araven).

    OdpowiedzUsuń
  4. Poszukaj materiałów z FUDGE. Były chyba 2 kompletne systemy magii. Czy są do odgrzebania z odmętów netu - nie wiem.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wiadomo coś, kiedy Złe Kapelusze będą wysyłać FATE do tych, co zakupili go na kickstarterze?

    OdpowiedzUsuń