czwartek, 14 października 2010

Eclipse FATE część 1 - Postać (Umiejętności)


Dorwałem się do Eclipse Phase. Bardzo podoba mi się świat, jednak mechanika bardzo doskwiera.
Spróbuję ją sFATEować, bo zamierzam poprowadzić parę sesyjek w SINGULARITY, a nie lubię się męczyć.

Zacznijmy od postaci, a konkretnie od jej Umiejętności.
Urok EP polega na pewnej idei - umysł jest w jakiś sposób nieśmiertelny, w odróżnieniu od ciała. Ale co tam, przecież ciała można zmieniać wedle potrzeb (limitem są kredyty), albo w ogóle obyć się bez niego.

Morf (biologiczne albo mechaniczne ciało) zostaje zredukowany do nośnika ego.
Trzeba to uwzględnić - podzielę Umiejętności na dwie grupy - osobno dla Ego i Morfa. Jako, że EP oferuje mnóstwo niepotrzebnych umiejek zredukuję listę.

EGO
1 Spryt
2 Samokontrola/Opanowanie
3 Wiedza
4 Sztuka
5 Oszustwo
6 Zastraszenie
7 Perswazja
8 Protokół - znajomość różnych zwyczajów, praw, języków itp.
9 Hardware
10 Software - pisanie programów, szyfrowanie/deszyfrowanie, no i Infosec
11 Wetware - zajmuje się "mózgiem" - psychologia, empatia, psychochirurgia itp.
12 Mesh - Networking czyli sieć kontaktów i znajdywanie informacji
13 Infiltracja
14 Artyleria
15 Strzelanie
16 Walka
17 Wysadzanie/Sabotaż
18 Medycyna
19 Przetrwanie
20 Pilotowanie/Pojazdy
21 Psi (drogi graczu, nawet o tym nie myśl, takich magików w hard sf będę wypuszczał przez śluzę - serio)
22 Kradzież/Zwinne dłonie

Umiejętności z tej listy obowiązuje piramida - czyli na starcie można mieć określoną liczbę umiejek na określonych poziomach. To zapobiega min-maxingowi i tworzeniu postaci “do wszystkiego”. W końcu tu gra się specjalistami - myślę, że odda to taka piramidka:

1 Umiejętność na +4
2 Umiejętności na +3
3 Umiejętności na +2
6 Umiejętności na +1

W sumie 12 umiejek na 22. Piramida, szeroka od dołu zapewni możliwość sprawnego levelowania umiejek.

To było proste. Teraz czas pogryźć się z morfami.
Mają własne umiejki, które będzie można użyć samodzielnie ale będą wpływać na umiejki z grupy Ego.
Wpływ polega na tym, że porównujemy pasujące umiejki:
- jeśli umiejętność morfa jest wyższa to dodajemy 1 do umiejętności ego
- jeśli umiejętność morfa jest niższa to odejmujemy 1 od umiejętności ego

Przykładowo -strzelanina - porównujemy Strzelanie (+1) z Percepcją (+3) - dzięki pewnemu oku morfa postać ma większe trafić przeciwnika (ostatecznie +2). Przy Strzelanie (+3) z Percepcją (+1) - kiepskie zmysły morfa obniżają szansę celnego strzału (również +2).

MORF
Koordynacja czyli Sprawność - obowiązuje przy ciążeniu.
ZeroG - jak sprawnie postać porusza się w warunkach mikrograwitacji - czyli Sprawność w nieważkości.
Podział Sprawność/ZeroG bierze się stąd, że są morfy przystosowane do życia w przestrzeni więc mogą mieć sporo problemów w warunkach grawitacji (i odwrotnie).
Somatyka czyli Budowa
Percepcja
Mózg [Nazwa robocza - do zmiany] - nieważne czy jest organiczny lub elektroniczny, liczy się szybkość z jaką przetwarza dane. Jesteś wybitnym naukowcem (Wiedza +4) ale tkwisz w ciele niezbyt bystrego orangutana albo robocie do celów przemysłowych - nie poszalejesz tak jak w morfie dstosowanym do umysłowych predyspozycji użytkownika (np. morf typu Menton).

Tu umiejek nie obowiązuje piramida. Im droższy morf tym więcej punktów do podziału + możliwość zakupu Przewag/Sztuczek/Atutów (Stunt). Szczegóły tego rozwiązania muszę jeszcze obmyślić.

Proszę czytelników o uwagi, podpowiedzi, wskazówki.

5 komentarzy:

  1. bardzo fajna rzecz. Na kiedy postacie?

    OdpowiedzUsuń
  2. A nie lepiej żeby Morf dawał aspekty?
    - Silny
    - 8 kończyn
    - gibki jak osmiornica
    - morderczy uścisk
    - pewny chwyt
    - gruba skóra
    itd

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak jesteś Octomorfem to masz na dzień dobry 8 kończyn i się możesz przeciskać przez szczeliny bo nie masz kości - zgodnie z opisem :D.
    A morderczy uścisk - jak najbardziej jako drugi Aspekt - i już mamy Octomorfa-dusiciela.
    Jeśli dojdą Aspekty z pochodzenia, motywacji itp. zrobi się masakrycznie dużo Aspektów a z doświadczenia wiem, że 10 to już dużo :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Zawsze możesz zabrać PL ;) Zamiast mieć dużo PL i dużo aspektów będzie dużo aspektów i mniej PL do wydania ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. A jak nie aspekty to triki
    W zasadzie do tego się sprowadza twoja propozycja (bonusy do umiejętności)

    - 8 macek +1 do pilotaż, kradzieże, walka, budowa, itp

    OdpowiedzUsuń