sobota, 16 października 2010

Eclipse FATE część 3 - Postać (Aspekty, Przewagi i Skaza)



Aspekty

Będziemy się trzymać szablonu EP tak kurczowo jak to możliwe.

Koncept 1 Aspekt
Przeszłość 1 Aspekt
Frakcja 1 Aspekt
Motywacja 3 Aspekty

Można korzystać z tego co podaje podręcznik albo tworzyć własne, jak kto lubi.
Należy tylko pamiętać, że Aspekty powinny być “kolorowe” a nie płaskie i bezbarwne.
Czyli zamiast “Ego huntera” niech będzie “Zimnokrwisty ego hunter”, “Jeśli będę musiał to wygrzebię go spod ziemi”, “Żywy lub martwy pójdziesz ze mną” lub “Powiedz - kto a ja powiem - za ile”.
Zamiast “Marsjanina” lepiej zastosować “Mój dom jest na Marsie”, “Na Marsie nie przetrwałbyś ani jednego dnia, mięczaku” czy też “Marsjańska pustynia czyni człowieka twardym” itd.
Jeśli nie masz konkretnego pomysłu wpisz minimum np. Szpieg, Uchodźca z Ziemi, Anarchista - a dopiero w czasie pierwszej sesji (albo po niej) ubarwi się Aspekty.

Co do motywacji - można korzystać z pomysłów w podręczniku ale wiadomo - własne jest lepsze :D
- chcę być bogaty
- wolność, równość i braterstwo
- zdrajcy z Hellas C9 muszą zginąć
- odnaleźć zaginioną córkę
- łaknący sławy
- chcę pokazać ojcu/mentorowi co potrafię
- kroczę drogą biokonserwatyzmu
- hyperkorporacje muszą upaść
- mój habitat musi przetrwać
- anarchia albo śmierć
itp.

Czyli łącznie 8 Aspektów postaci (6 należy do ego a 2 do morfa - patrz część 2 tego cyklu).

Przewagi
Dobra, teraz Przewagi - czyli po staropolsku - Stunts - znane też jako Atuty/Sztuczki.
Nie podaję żadnej listy - EP daje tego od cholery i ciut. Można sobie “przekuć” na FATE albo wymyślić własne.

Zapis Przewag to: Nazwa [Umiejętność] - opis

Dam tylko ogólne zasady tworzenia sztuczek:

- specjalizacja [+1 do Umiejętności w specyficznej sytuacji]
Przykładowo: specjalizacja to Pojazdy naziemne [Pojazdy]. +1 do Pojazdów w sytuacjach gdzie prowadzi się pojazdy na kołach, gąsienicach lub maszyny kroczące. Nie dostaje się +1 gdy pływa się łodzią lub lata szybowcem.

- wąska specjalizacja [+2 do Umiejętności w bardzo specyficznej sytuacji]
Przykładowo: wąska specjalizacja to Ciężkie pojazdy naziemne [Pojazdy]. Czyli +2 obowiązuje tylko gdy postać steruje czołgiem, buldożerem, maszyną górniczą itp.

- efekt specjalny [możesz złamać/zmienić jedną z obowiązujących zasad albo wprowadzić nową]
Przykładowo: postać potrafi strzelić na dalszy zasięg, uzyskanie Spin’u gwarantuje +2 a nie +1 do następnego rzutu, postać potrafi latać lub nie musi przejmować się próznią itp.
UWAGA 4kF-MG: to bardzo potężne narzędzie, trzeba patrzeć graczom “na ręce”.

- zmiana Umiejętności [stosuje się inną Umiejętność w specyficznej sytuacji]
Przykładowo: Mechanik duszy [Hardware] - potrafi używać Hardware’u zamiast Wetware’u ale tylko u syntetyków

- ignorowanie utrudnień [w specyficznej sytuacji]
Przykładowo: Właściwy stosunek sił [Walka] - postać nie otrzymuje kar za przewagę liczebną wrogów

- efektywność [zapewnia dodatkowe sukcesy - ale tylko w przypadku powodzenia testu/rywalizacji - może to oznaczać np. skrócenie czasu pracy lub zwiększenie efektów (np. wykonany przedmiot jest lepszej jakości lub pułapka zostanie lepiej ukryta)]
Przykładowo: Maniak Xenotechniki [Nauka] - jeśli uda ci się test analizy urządzenie obcych możesz dokonać jednej dodatkowej Deklaracji na jego temat (właściwości, pochodzenie itp.).

- wspomaganie drużyny [zamiast swojej akcji (rzutu) gracz decyduje się rozdzielić wartość swojej Umiejętności pomiędzy członkami drużyny - UWAGA: bez wydania PL nikt nie może jednak dostać więcej niż +1]
Przykładowo: Trzymać szyk! [Walka] - jeśli postacie utrzymują jakiś sensowny szyk mogą wykorzystać przewagę.

Ograniczenia: jeśli Przewaga jest zbyt potężna MG może zastosować ograniczenia:
- użycie Przewagi jest limitowane - 1 lub 2 na sesję
- użycie Przewagi wymaga użycia PL (dla najbardziej przepakowanych)


Ego dostaje dwie przewagi w ramach “promocji od MG”.
Można zakupić morfowi przewagi za punkty startowe (1 punkt = 1 przewaga) - przy czym te przewagi mogą wpływać na Umiejętności ego.
Przykład przewagi dla morfa: Skóra kameleona [Infiltracja] - jeśli postać stoi lub powoli się porusza zyskuje +1 do Infiltracji.

Skaza
Gracz może wziąć jeszcze jeden, ewidentnie niekorzystny Aspekt. Nagrodą jest 1 dodatkowy punkt startowy na “zakupy” (czyli w sumie 11).
Dobre źródło inspiracji to opisy morfów w podręczniku (np. Social Stigma)albo zestaw negatywnych Traitsów (np. Uzależnienie).

2 komentarze:

  1. W końcu można zacząć działać - ale jest jeszcze jedna rzecz. Ekwipunek :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ekwipunek. I Repy :D

    To chyba będzie łącznie w ostatniej części.

    OdpowiedzUsuń